Italialaista jalkapallokulttuuria nuuhkimassa. Osa 2: Derby dell’Oglio

Launtai 4.5.2019, Torino.

Tämän patsaan juurelta suunnistettiin kohti juna-asemaa.

Lauantaina oli aikainen herätys, kun Torinosta piti siirtyä Milanon kautta Cremonen kaupunkiin. Edellisen illan Derby della Mole oli käsitelty aamupalapöydässä ja ehdimme juuri ja juuri aamu ysin junaan. Tuntia, kermalikööripulloa ja oluita myöhemmin palasimme Milanoon, josta perjantaina starttasimme. Kun majoitushommat oli edellispäivänä mennyt perseelleen, niin meiltä ei löytynyt kattoa pään päälle vielä aamusta. Veimme laukut jättimäisen Milanon rautatieaseman säilöön ja lähdimme metsästämään ruokapaikkaa. Olimme jo lähellä mennä turistiansaan aseman viereisessä pastapaikassa, mutta kun saimme menun käteen päätimme, että 25 euroa jostain carbonaarasta turistirihkamamyymälöiden vieressä on aseeton ryöstö. Seitsemän euroa isosta dönerannoksesta puolestaan oli oikein sopiva summa. Mahat pulleana pyörimme vielä pienpanimokärryn kautta asemalle ja hyppäsimme junaan, jonka suuntana oli reippaan 70 000 asukkaan Cremona.

Kaupunki oli hiljainen kun hyppäsimme pois junasta. Matsipäivästä kertoi ainoastaan kymmenet poliisit, jotka odottelivat 50 kilometrin päästä saapuvia Brescian vieraskannattajia. Turvallisuustoimet oli vedetty äärimmilleen, koska kyseessä oli derby dell’Oglio eikä Cremonesen ja Brescian peliin tullut netin kautta myyntiin kuin pelkästään vieraslippuja, joihin meidänkin oli turvauduttava.

Vaelsimme pitkin katuja ja lähestyimme n. 20 minuutin päässä sijaitsevaa stadionin hitaasti, mutta varmasti. Lopulta Stadio Giovanni Zini-stadionin valonheittimet näkyivät kauempana edessä ja sieltä kuului jo pelipäivän äänet. Meillä oli liput loppuunmyytyyn, lähes 3000 hengen vierassektoriin ja tuli meidän löytää sinne vielä reitti. Juttelemaan tulleet poliisit eivät englantia osanneet, mutta ohjasivat meidät ohi tiesulkujen.

Vieraskarsina kutsuu.

Marssimme kohti vieraskatsomoon menevää aluetta hieman pelonsekaisin tuntein. Brescian kannattajat olivat jo saapuneet poliisisaattueessa bussikuljetuksilla stadikalle ja menimme jonon jatkoksi karsinaan, jota valvoi kymmenet mellakkapoliisit, yläpuolella parveileva helikopteri sekä videoryhmä (videoon tästä).

Brescian ultrat kävivät kuumana, kun jono ei vetänyt juuri lainkaan. Noin 20 henkeä pääsi kerrallaan lippujen tarkistuspisteeltä turvatarkastukseen ja sieltä vielä toisen lipuntarkistuksen jälkeen askeettisen vieraskatsomon puolelle. Aurinkokin oli alkanut paistamaan pilvettömältä taivaalta ja lämpötila nousi nopeasti lähelle hellelukemia. Vieraskatsomon takana oli ainoastaan yksi myyntipiste ja siellä, kaltereiden takana, työskenteli rööki suussa yksi työntekijä. Olutta oli saatavilla, mutta koska kukaan ei jaksanut lähteä sitä puoleksi tunniksi jonottamaan, niin päätimme keskittyä tällä kertaa ainoastaan pelin ja italialaisen jalkapallokulttuurin seuraamiseen.

Pelin alkuun oli tunti aikaa, mutta jono ei liikkunut mihinkään.
Reilu puoli tuntia myöhemmin.
Matsin alkuun viisi minuuttia.
Vierassektorin ainoa myyntipiste. Kaltereiden takana luonnollisesti.
Lähtökohdat otteluun

Unione Sportiva Cremonese on vuonna 1903 perustettu joukkue, joka on kyntänyt vuosikausia Italian eri alasarjatasoja, mutta on kaksi viime kautta pelannut Serie B:tä. Joukkue ei ole Suomessa etenkään suurelle yleisölle millään muotoa tunnettu, vaikka kaudet 1993-1996 Cremonese pelasi Serie A:takin. Tällä kaudella joukkue on pelannut odotuksiin nähden hyvin ja etenkin loppukaudesta se on roikkunut kuntopuntarin huipulla. On hyvin lähellä etteikö pieni ja piskuinen Cremonese pääsisi jopa Serie A:n karsintoihin.

Brescia on perinteinen Serie B:n joukkue, jolla on ollut tapana pelata silloin tällöin myös pääsarjassa, tosin ilman mainittavaa menestystä. Joukkue pelasi 2000-luvun alussa viisi kautta putkeen Serie A:ta, mutta on sittemmin kautta 2010-2011 lukuunottamatta pelannut kakkosliigaa. Kyseisellä kaudella joukkue tuli suomalaisille tutuksi, kun Perparim Hetemaj teki sinipaidoissa Italian debyyttinsa. Takavuosina sinistä paitaa ovat kantaneet mm. sellaiset nimettömät potkupalloilijat kuten Roberto Baggio, Andrea Pirlo sekä Pep Guardiola. Brescia sarjanousu varmistui vappuna, joten Cremonese otteluun vieraat pääsivät paineettomasti.

Serie B 4.5.2019 klo 15:00 Cremona. U.S. Cremonese – Brescia Calcio.

Lämmittelyt on loppusuoralla.

Menimme kattamattoman, täpötäyden päätykatsomon yläriville, josta näkee kentän sekä Cremonesen päätykatsomon hyvin. Kotijoukkueen kannattajat ovat erittäin fanaattisia ja meteliä riitti vanhanaikaisella stadionilla loistavasti jo ennen ottelun alkua. Brescian kannattajat olivat puhaltaneet satoja sinisiä ja valkoisia ilmapalloja ja poksauttelivat niitä joukkueiden tullessa kentälle. Molemmista päädyistä lähti myös varsin komeat soihdutukset. Tsekkaa YouTube-video täältä.

Illan pääesiintyjät kentälle.

IMG_20190504_145841 (1)_IMG_20190504_150018_

Cremonese aloitti ottelun vahvasti ja loi useita hyviä paikkoja ensimmäisen vartin aikana. Etenkin romanialainen Vasile Mogos oli esillä koko ajan ja aiheutti harmaita hiuksia Brescian puolustukselle, mutta muutamaa senttiä lähemmäs maaliviivaa ei avausjaksolla pallo päätynyt. Ultra-päädyt huutelivat toisilleen ja etenkin Brescian puolelta muistuteltiin muutaman päivän takaisesta Serie A -noususta useaan otteeseen. Lähes koko 3000 henkinen pääty otti yhden sivukatsomosta huudelleen Cremonese-kannattajan hampaisiin puoliajan lopussa ja italialainen machokulttuuri näytti parastaan. Tilanne kuitenkin rauhoittui pian, kun välimatkaa oli tarpeeksi.

Olisimme ennemmin olleet kotipäädyssä, mutta nyt siihen ei ollut mahdollisuutta.

Toisella jaksolla paikkoja siunautui molemmille ja Cremonese oli lähempänä osumaa, mutta maaleja ei nähty hyvistä tilanteista huolimatta. Harmillisesti Italian jalkapallon yksi suurimmista lupauksista, 18-vuotias keskikenttäpelaaja Sandro Tonali, ei ollut Brescian avauksessa, kun sarjanousu Serie A:han oli jo varmistunut. Tonali tuli lopulta kentälle hieman ennen loppua ja loi pari hyvää tilannetta. Mielenkiintoista nähdä jatkaako nuori mies ensi kaudella kasvattajaseurassaan vai siirtyykö Tonali vuolemaan isoja rahoja johonkin Italian jäteistä. 0-0 tuloksesta huolimatta itse peli oli viihde- ja tunnelma-arvoltaan hyvää, joten saatiin yksi lutuurikokemus lisää.

U.S Cremonese – Brescia 0-0

Yleisömäärä 11 840.

”Joko se kaljajono olisi lyhentynyt?”

Lutuuria.

IMG_20190504_160534_736_IMG_20190504_160544_IMG_20190504_160549_

Kävimme hieman ennen ottelun loppua vetämässä turistikortin esiin ja selvitimme voisimmeko lähteä stadionilta etukäteen ilman, että meidän täytyisi odottaa kotikatsomon tyhjentämistä. Tämä ei sopinut, koska se olisi järjestysmiehen mukaan aiheuttanut meille ongelmia poliisin kanssa, joten seuraavat 45 minuuttia odottelimme Brescian ultrien seassa porttien aukaisemista nenät ja otsat auringosta punaisina. Muutamaa aidan yli kiipeämistä ja bängereiden pommittamista myöhemmin portit vihdoin avautuivat ja brescialaiset siirtyivät heitä odottaviin busseihin, jotka ohjattiin poliisisaattueessa juna-asemalle. Me sentään päästiin omin jaloin pois stadionilta, mutta perinteiseksi muodostunutta kotijoukkueen kaulaliinaostoa emme päässeet toteuttamaan.

Kävelimme tunti pelin jälkeen Cremonesen kannattajien kansoittaman pubin ohi ja saimme sieltä katseita, sillä muita ulkomaalaisia ei stadionille todennäköisesti ollut. Ei mennyt kuin muutama minuutti, kun meidän luo tuli kaksi miestä poliisikorttia näyttäen. He halusivat tietää keitä olemme, mihin menemme ja kun heille selvisi, että olemme vain jalkapalloa rakastavia turisteja Suomesta emmekä Brescian ultria, saimme jatkaa matkaa olkaantaputusten saattelemana.

Brescian vieraskannattajat vietiin pois kaupungista kymmenillä keltaisilla busseilla.

Enemmän viuluistaan kuin jalkapallosta tunnettu Cremonan kaupunki oli ennen peliä sekä pelin jälkeen aivan kuollut, vaikka pelissä oli tunnelmaa jopa enemmän kuin edellisillan Torinon derbyssä. Meillä oli junan lähtöön pari tuntia aikaa, jonka olimme alunperin ajatelleet käyttää syömiseen. Kuitenkin ainoat auki olevat paikat olivat ruokakauppoja, jouduimme tyytymään omiin eväisiin, jotka söimme mellakkapoliisien valvovien silmien alla juna-aseman edessä. Jätkät tekaisivat leivät leikkeleiden ja juustojen kera ja ensimmäistä kertaa koko reissun aikana kaikki kuusi olivat edes hetken aikaa hiljaa. Lopulta meitä ei ilmeisesti luokiteltu enää kolmanteen turvaluokkaan kuten itse ottelua ja skoudet pakkasivat koiransa, kilpensä, autonsa ja lentokoneensa (!) ja lähtivät donitsille. Me puolestaan menimme junaan chillailemaan ja heittämään jerryä samalla kun tykitimme kohti Milanoa.

Vähän erilainen futispäivä päättyi hotellin läheiseen perulaiseen ravintolaan, jossa tuli randomisti syötyä mm. erilaisia sisäelimiä. Ulkona Milanoa murjoi yksi kovimmista ukonilmoista mitä kukaan meistä oli nähnyt. Seuraavana päivänä olisi vuorossa Parma ja kesäinen +8 astetta rankkasateella höystettynä.

Kiitämme:

• Ottelun tunnelmaa.
  • Turvajärjestelyjä – ylilyönteihin ei olisi ollut mitään mahdollisuutta.
  • Aurinkoa.

Moitimme:

• Cremona oli hiljainen lintukoto ainakin stadionin ja juna-aseman välillä.
  • Vieraspäädyn palveluita.
  • Aurinkorasvan puutetta.

Laamanaaman lutuuripisteet Cremonalle 9-.